Fontos információk a bejegyzések tartalmáról és állításairól

Az oldalon megjelenő információk a személyes véleményemet és tapasztalataimat jelentik*. A leírtak nem minősülnek orvosi szakvéleménynek!

Az adott recepthez tartozó tápérték adatok, a recept létrejöttének időpontjában forgalomban lévő alapanyagok tápértékeinek figyelembe vételével került kiszámításra, ezek azonban folyamatosan változhatnak, ezért a készétel tápanyagtartalma is változhat az idő múlásával (az alapanyagok tápértékének változása miatt)!!!

A tápanyag-összetételre tett állítások -a lenti magyarázatok szerint- kizárólag a receptekre és elkészített ételekre vonatkoznak, nem tekinthetők egy vagy több felhasznált alapanyag különös és/vagy kedvező jellemzőinek.

 

Kérem, hogy mindenki csak saját felelősségére, céljai és egészségi állapotának függvényében alkalmazza az általam leírtakat. Kerülje az indokolatlan szélsőségeket és vegye figyelembe, hogy a változatos és kiegyensúlyozott étrend és az egészséges életmód különösen fontos.

 

* A „Ti készítettétek” beküldött receptek és az ott leírtak nem ellenőrzöttek.

 

Jelölések, állítások magyarázata

A blogon használt jelölések, megfogalmazások esetenként rövidítések és szleng kifejezések. Ezek jelentése, magyarázata a következő:

  • Fogyasztási időszakok (egész nap/reggelire/ebédig/stb.): Személyes tapasztalataimra alapozva az általam követet diétában a megjelölt napszakokban javaslom fogyasztani az e tekintetben említésre kerülő ételeket.
  • Mindenmentes: Jelölendő allergén anyagoktól mentes, különös tekintettel a TERJRE, TOJÁSRA, GLUTÉNRA és SZÓJÁRA!
  • Jelölendő allergén anyagok:
  1. Glutént tartalmazó gabonafélék (azaz búza, rozs, árpa, zab, tönkölybúza, kamut, illetve hibridizált fajtái) és a belőlük készült termékek.
  2. Rákfélék és a belőlük készült termékek.
  3. Tojás és a belőle készült termékek.
  4. Hal és a belőle készült termékek.
  5. Földimogyoró és a belőle készült termékek.
  6. Szójabab és a belőle készült termékek.
  7. Tej és az abból készült termékek (beleértve a laktózt)
  8. Diófélék, azaz mandula, mogyoró, dió, kesudió, pekándió, brazil dió, pisztácia, makadámia és az ezekből készült termékek.
  9. Zeller és a belőle készült termékek.
  10. Mustár és a belőle készült termékek.
  11. Szezámmag és a belőle készült termékek.
  12. Kén-dioxid és az SO2-ben kifejezett szulfitok 10 mg/kg, illetve 10 mg/liter összkoncentrációt meghaladó mennyiségben.
  13. Csillagfürt (lupin) és a belőle készült termékek.
  14. Puhatestűek és a belőlük készült termékek.
  • Extra diétás: Ezzel jelölöm azokat a recepteket, amelyek kiemelkedően alacsony tápértékkel bírnak, különös tekintettel a szénhidrátértékre!
  • Light paleo: Ezzel jelölöm azokat a recepteket a blogon, aminek valamilyen módon csökkentettem a zsírtartalmát, megkülönböztetve ezt a többi paleo recepttől, tudván, hogy a paleo receptek java részt zsírban gazdagok.
  • Maglisztmentes recept: Nem tartalmazza az alábbi magok őrleményét: szezámmagliszt, mandulaliszt, tökmagliszt.
  • Tejmentes recept: Nem tartalmaz tejet és laktózt sem!
  • Gluténmentes recept: Nem tartalmaz glutént tartalmazó gabonaféléket (azaz búza, rozs, árpa, zab, tönkölybúza, kamut, illetve hibridizált fajtái)
  • Szójamentes recept: Nem tartalmaz szójababot és a belőle készült termékeket (mint pl. szójaliszt, tofu stb.)
  • Szénhidrát-csökkentett vagy szénhidrátszegény recept: A hagyományosan elkészített ételhez képest, minimum 30%-al csökkentett szénhidráttartalmú étel.
  • Csökkentett energiatartalmú vagy Kalóriacsökkentett recept: A hagyományosan elkészített ételhez képest, minimum 30%-al csökkentett energiatartalmú étel.
  • Minimális szénhidráttartalom címszóval jelölöm azon receptjeimet, amelyeknek a szénhidrátértéke kiemelkedően alacsony, ezzel megkülönböztetve a recepteket egymástól a könnyebb tájékozódás végett.
  • Lassan felszívódó szénhidrátnak nevezem azt, ami alacsony GI értékkel bír, így nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet.

A glikémiás index (rövidítve: GI) az egyes élelmiszerek vércukoremelő képessége a szénhidráttartalmukkal egyező mennyiségű szőlőcukorhoz (néha a fehér kenyérhez) képest, százalékban kifejezve.

A 30 alatti GI értékű ételeket nevezem lassan felszívódónak.

  • HCLF vegán jelentése: High Carb Low Fat Vegán, azaz magyarul Magas Szénhidrát, Alacsony Zsírtartalmú vegán receptek
  • Mesterséges anyagok nélkül: Nem tartalmaz mesterséges adalékanyagokat (pl: mesterséges -színezőanyag, -ízfokozó, –tartósítószer)
  • Kizárólag a természet kincseit tartalmazza: Nem tartalmaz mesterséges adalékanyagokat (pl: mesterséges -színezőanyag, -ízfokozó, -tartósítószer). A recept a természetben előforduló értékes növényi élelmiszereket tartalmaz.
  • Rostban gazdag: Élelmi rostban gazdag a termék élelmirost-tartalma legalább 6 g/100 g vagy 3 g/100 kcal
  • Diétás: A diéta célja önkéntesen választott, vagy a szervezet megváltozott állapotához igazodó táplálkozás. (pl: fogyókúrás céllal vagy megváltozott egészségi állapot miatt követendő.)

Diéták tápanyagtartalom szerinti csoportosítása:

  • Energiaszegény étrend
  • Energiában gazdag étrend
  • Fehérjeszegény étrend
  • Fehérjegazdag étrend
  • Szénhidrátgazdag étrend
  • Szénhidrát szegény étrend
  • Zsírszegény étrend
  • Na-szegény (sószegény) étrend

Különleges diéták:

  • Nyers étrend
  • Savanyító
  • Lúgosító
  • Tejmentes
  • Laktózmentes
  • Gluténmentes
  • Tojásmentes
  • Purinszegény
  • Koleszterinszegény
  • Fenilketonuria (PKU) étrendje
  • Reformétrendek (pl. vegetáriánus, vegán, paleo, AIP)
  • Különböző ásványi anyagokban szegény, illetve gazdag étrend

 

  • Paleo diétázóknak kifejezés jelentése:

Szendi Gábor által felállított magyarországi paleo elveknek megfelelő recepteket jelöljük így.

A paleolit diéta egy olyan gasztronómiai irányzat, amely célja a paleolit kori táplálkozás reprodukálása a mai viszonyok között. Mivel alkalmazása inkább életstílus, mint alkalmi diéta, így leginkább étrendnek tekinthető. Habár a különböző irányzatok hasonló alapokra épülnek, de kivitelezésben és elnevezésben mind hazánkban, mind külföldön vannak eltérések, és nincs hivatalosnak tekinthető változat. Hasonló alap a bizonyos gabonafélék, hüvelyesek, tejtermékek, burgonyafélek fogyasztásának tiltása.

  • Fogyni vágyóknak: Személyes tapasztalataimra alapozva az általam követet diétában (a tanácsaim megtartása mellett), mértékkel jól beilleszthető azoknak az étrendjébe, akik fogyókúrás (súlyvesztés) célzattal olvassák a blogomat.
  • Kompromisszumos paleo: Azokat az élelmiszereket jelöljük így, amelyeket szigorú 100%-os paleo étrendet követőknek nem ajánlunk, azonban a paleo diétára történő átálláskor kis mennyiségben fogyaszthatóak Szendi Gábor véleménye szerint.
  • Zsírszegény, vagy csökkentett zsírtartalmú: Az elkészített ételben legalább 30%-al kevesebb zsír található, min a hasonló termékekben.
  • Hamis túró/sajtkrém/stb.: A „hamis” jelző arra utal, hogy nem tartalmazza az adott élelmiszert, viszont ízben hasonló ízvilágot várhatunk az adott ételtől.
  • Allergén-mentes: Jelölendő allergén anyagoktól mentes. Lsd. fent „mindenmentes”.
  • Magas rosttartalom: Élelmi rostban gazdag, a termék élelmirost-tartalma legalább 6 g/100 g vagy 3 g/100 kcal
  • Magas fehérjetartalom, fehérjében gazdag, fehérje dús: A fehérjében gazdag ételeket jelöljük így, azok amelyek energiaértékének legalább 20%-át fehérje biztosítja.
  • szegény: A „ch.” az angol carbohydrate,magyarul szénhidrát rövidítése! Lsd. szénhidrátszegény!
  • AIP jelentése: Az Autoimmun Paleo Protokoll étrend szabályainak megfelelő receptek és ételek.
  • Ketogén jelentése: A ketogén diéta olyan magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diéta, amelyet elsősorban az epilepsziás betegek, főként gyerekek kezelésére fejlesztettek ki. A diéta lényege, hogy a szénhidrátok megvonásával arra kényszeríti a szervezetet, hogy zsírokból fedezze energiaigényét. Normális esetben az élelmiszerrel felvett szénhidrátokat a szervezet glükózzá alakítja, majd pedig a szervezet minden részében, így az agyban is, felhasználja. A ketogén diéta alatt igen kevés szénhidrát áll rendelkezésre, ezért a máj a zsírokat zsírsavakká és ketonokká bontja le. A glükóz helyett ebben az esetben a ketonok játsszák az „energiahordozó” szerepét. A vér és az agy magas ketonszintje (ketózis) pedig hozzájárul az epilepsziás rohamok gyakoriságának csökkentéséhez
  • Édesítőmentes, édesítőszermentes: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak édesítőszert.
  • Hozzáadott zsírtól mentes: A recept elkészítéséhez nem szükséges plusz zsiradékot adni.
  • Tojásmentes: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak tojást.
  • Élesztőmentes: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak élesztőt.
  • Hozzáadott olajtól mentes: A recept elkészítéséhez nem szükséges plusz olajat adni.
  • Burgonyamentes: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak zselatint.
  • Kukoricára, burgonyára, rizsre érzékenyeknek javasolt: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak kukoricát, burgonyát, rizst.
  • Hozzáadott cukrot nem tartalmaz: Az ételben csupán természetes módon előforduló cukor található.
  • Zselatinmentes: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak zselatint.
  • Húsmentes: A recept és annak összetevői nem tartalmaznak húst.
  • 100% növényi összetevőből: Semmilyen állati eredetű terméket nem tartalmaz (Tej, tojás, zselatin, méz, kollagén).
  • Vega receptek magyarázata: A blogon lévő vega receptek nem tartalmaznak húst és halat!
  • Vegán receptek magyarázata: A veganizmus az állati termékek használatának mellőzése, mely a leglátványosabban a táplálkozás terén nyilvánul meg, és a hozzá kapcsolódó filozófia, amely elutasítja az érezni képes állatok árucikk státuszát. A veganizmus követőjét vegánnak nevezik. Az étrendi vegán az, aki kihagyja az étrendjéből az állati termékeket (nemcsak a húst és halat, hanem a tejtermékeket, tojást, és mézet is, továbbá egyéb állati eredetű anyagokat).

 

Továbbá felhívom mindenki figyelmét, hogy önmagában (korlátlan fogyasztással, tudatosság nélkül) az elkészített ételek csak ritka esetekben okoznak súlyveszteséget, fontos a termékek és az ételek mellett a többi tanácsom betartása is, mert így teljes a Szafi Fitt táplálkozási „program”!

A receptekre történő számítások (tápérték, ár) változásának jogát fent tartjuk, mivel az alapanyagok tápértéke és ára is változhat!

Receptkereső

MEGTALÁLHATÓAK VAGYUNK

Twitter Facebook Google Plus Instagram RSS Feed Pinterest

ALAPANYAGOK JÓ ÁRON…